Wednesday, June 14, 2006

 

Hi - Fi i kino domowe - Stanislaw Chrzaszcz

Opis:
Dzisiaj, gdy planujemy zakup sprzetu Hi Fi, siegamy po czasopisma audio, czytajac z wypiekami na twarzy opisy testowanego sprzetu i studiujac rankingi. Pociaga to za soba fale wydatkow zwiazanych z zakupem nowych kabli glosnikowych, podstawek pod kolumny, itp. Po pewnym czasie stwierdzamy, ze cos brzeczy, basuje i zakupy zaczynaja sie od nowa...
Niniejsza ksiazka jest przewodnikiem po swiecie Hi Fi i kina domowego. Dzieki niej mozemy dowiedziec sie jak, bez ponoszenia zbednych kosztow oraz wykorzystujac sprzet, ktory juz posiadamy, uzyskac odpowiednia akustyke pomieszczenia i wysoka jakosc dzwieku.
Fragment:

Jeszcze gadzety, niestety...

Audiofil nie bylby audiofilem, gdyby ciagle czegos nie przestawial, ulepszal, poprawial. Konserwatysci i sceptycy usmiechaja sie drwiaco, gdy slysza o cudownych kablach, podstawkach, kolcach i calym tym tajemniczym procesie, jakim jest poprawianie dzwieku przez rozne gadzety. Ale „kupil, nie kupil”, poczytac warto.

Zakupic lepszy kabel

W zestawie z odtwarzaczem CD otrzymalismy jakis kabelek. Owszem, przenosi on sygnal od odtwarzacza do wzmacniacza, lecz najczesciej jest to najzwyklejszy, najtanszy kabel sygnalowy, zwany interkonektem. Mamy tez kabelek glosnikowy po 10 groszy za metr. Wystarcza w wiekszosci wypadkow, czy w tanszych zestawach. Ale gdy chcemy usprawnic nasz zestaw, lepsze kable sa tym elementem, ktory powinnismy najpierw wymienic.
Wiele osob pyta: „Dlaczego mam kupowac drogie kable?” Argumentow jest kilka:
1. Wszystkie kable audio dzialaja jak zlozony filtr pasywny z elementami indukcyjnymi, pojemnosciowymi i opornosciowymi. W chwili gdy przeplywa przez nie sygnal muzyczny, moga sie zachowywac neutralnie, zmienic lub pogorszyc brzmienie systemu;
2. Ogromny postep techniczny w ostatnich kilku latach zmienil jakosc sprzetu audio nawet klasy popularnej. Teraz latwo uslyszec wszelkie niedorobki i slabe punkty naszego systemu. A marnej jakosci kabel czesto nim bywa;
3. Drozsze kable sa o wiele lepiej wykonane. Dotyczy to szczegolnie interkonektow, w ktorych przypadku bardzo wazna role odgrywa wlasciwe ekranowanie i jakosc wtykow. Ekranowanie zmniejsza ilosc zaklocen indukujacych sie w kablu, natomiast wtyki powinny dobrze przekazywac niezwykle delikatny sygnal, bez strat i nie zmieniac swoich parametrow w dlugim okresie.
Oczywiscie nie musimy kupowac kabli po kilka tysiecy zlotych za metr. Wystarczy, ze interkonekty beda porzadnie wykonane, a kable glosnikowe z miedzi beztlenowej o odpowiednim przekroju do mocy naszego wzmacniacza i kolumn. Wiecej na temat kabli w czesci VI „Przewodniki i izolatory”.


Bolce, kolce...

Kolumny podlogowe powinny byc fabrycznie wyposazone w kolce, ktore wkrecamy w dolna czesc obudowy. Kolce ograniczaja przenoszenie rezonansow na podloge, przez co dzwiek jest precyzyjniejszy, a bas lepiej kontrolowany. Jezeli kolumny nie maja kolcow, mozemy dokupic specjalne, ktore dokreca lub dokleja sie do obudowy. Jezeli obawiamy sie o podloge, pod kolce podlozmy podkladki (np. pieniazek).
Zamiast kolcow dobrze sprawdzaja sie kamienne plyty, np. z marmuru czy granitu. Ladnie wykonane, stana sie atrakcyjnym elementem zestawu.

A podstawki?

Jezeli kupilismy male podstawkowe kolumny, nie mozemy polozyc ich na regale pod sufitem, czy wcisnac pomiedzy ksiazki kucharskie a slownik wyrazow obcych. Na polce nie dadza sie precyzyjnie ustawic. Bas, szczegolnie u tych kolumn, ktore maja otwor basrefleksu z tylu, moze byc dudniacy, slabo kontrolowany, czasem dominujacy. Bliskie krawedzie polek powoduja dyfrakcje fal. Meble przenosza rezonanse, znieksztalcajac barwe dzwieku, pogarszajac stereofonie. Specjalne podstawki (zwane z angielska standami) izoluja kolumny od podloza i tlumia szkodliwe rezonanse przenoszone przez scianki kolumn. Dobrej jakosci podstawki sprawia, ze poprawi sie stereofonia, wokale stana sie wyrazistsze, a gora nabierze gladkosci. Drogie kolumny wrecz zle graja bez podstawek.

Jaka powinna byc wysokosc podstawki?

Producenci kolumn zalecaja, aby glosnik wysokotonowy byl na wysokosci uszu sluchajacego. Usiadzmy wiec na naszym ulubionym fotelu i zmierzmy wysokosc od podlogi do naszych uszu. Uwzglednijmy wysokosc kolumny glosnikowej. Podstawki oferowane w sklepie zwykle maja wysokosc 60-70 cm, natomiast do tylnych glosnikow efektowych kina domowego, maja 90-120 cm.

Budowa podstawek

Najtansze podstawki zbudowane sa plyt meblowych a lepiej, z twardego MDF-u. Latwo mozesz je sam zrobic. Plyte meblowa przytna w sklepie na zadany wymiar. Elementy okleisz specjalna tasma za pomoca goracego zelazka i skrecisz wkretami do drewna. Zamiast kolcow mozesz dac gumowe korki. Wymiary dolnej podstawy: 24x28 cm, podstawe gorna dopasujesz do wymiarow twoich glosnikow. Zobacz na rysunku.
Wiekszosc oferty sklepow stanowia podstawki wykonane ze stali. Do wyboru mamy produkty polskie, z reguly tansze, a czasem lepszej jakosci niz importowane lub zagranicznych firm.
Budowa ich jest rozna. Oprocz podstawy, ktora zaopatrzona jest w regulowane kolce, wazna role odgrywa pionowa kolumna, bowiem jej zadaniem jest izolacja dzwieku i wytlumienie rezonansow. Kolumne wykonuje sie z odcinka stalowej czy aluminiowej rury lub ksztaltownikow o roznych przekrojach. Niektore podstawki maja mozliwosc wsypania piasku lub srutu olowianego do wnetrza kolumny, w celu ich dociazenia i wytlumienia. Rozwiazan jest bardzo wiele, kazdy producent ma wlasny patent. Wazne jest, aby podstawki byly solidnie wykonane i ciezkie.

Stol, stolik czy stoliczek?

Nasz cenny zestaw audio powinien na czyms stac. Producenci przescigaja sie w pomyslach, aby zaprezentowac (bogatemu) audiofilowi swoj najnowszy wynalazek, ktory tlumi wszelkie wibracje, powoduje, ze dzwiek jest wspanialy, namacalny, jedyny w swoim rodzaju i wszystko to dzieki ich produktowi. Na zdjeciu stosunkowo prosty stolik na sprzet audio. W drozszych rozwiazaniach stosuje sie specjalna izolacje antywibracyjna pomiedzy kazda polka a obudowa, wypelnia „nogi” stolika specjalnym olejem, ktory tlumi rezonanse, uzywa bardzo grubych i ciezkich polek z kamienia itp.


Niektore kolumny mozna dociazyc

Niektore kolumny podlogowe maja wydzielona dolna czesc obudowy, przeznaczona na dociazenie jej piaskiem czy olowiem. Uzycie balastu zmniejsza drgania obudowy i stabilizuje kolumny. Dzwiek z reguly ulega zmianie, chociaz nie zawsze moze sie nam spodobac.
O mozliwosci dociazenia informuje instrukcja obslugi dolaczona do kolumn. Jesli jej nie mamy, sprawdzmy z tylu kolumny, czy nie ma tam otworu zamknietego plastikowa zatyczka, blaszanym wieczkiem czy tp. Nie pomylmy go z otworem bassrefleksu! Komora musi byc oddzielona od glosnikow szczelna przegroda.
Nie wolno wsypywac piasku do komory z glosnikiem, poniewaz nastapilaby zmiana objetosci komory i tym samym strojenie bassrefleksu. Ponadto piasek latwo dostalby sie do glosnikow i natychmiast je uszkodzil.
Piasek, ktory mamy wsypac, powinien byc dobrze wysuszony, a nawet wyprazony, by po jakims czasie nie „rozpeczyl” scianek kolumn. Srut olowiany jest drozszy, lecz lepiej tlumi rezonanse. Wypelniac mozemy etapami, porownujac efekty.


Kup Hi - Fi i kino domowe - Stanislaw Chrzaszcz w CzaryMary.pl






<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?