Wednesday, October 24, 2012
Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia tom 4
Polecamy i prezentujemy kolejny wolumen „Człowieka u progu trzeciego millenia. Zagrożenia i wyzwania” powstały na bazie czwartej już Ogólnopolskiej Konferencji Teoretycznej zorganizowanej poprzez Elbląską Uczelnię Humanistyczno-Ekonomiczną. W prezentowanym woluminie można przeczytać liczne dyskusje i komentarze do zamieszczonych referatów prawdziwych w których autorzy zmierzają do pogłębienia świadomości obywatelskiej w odniesieniu do autentycznych wartości związanych z postacią humanitarnego życia. Są to prace o zakresie teoretycznym i empirycznym dotyczące bezpośrednio lub pośrednio problematyki zagrożeń i wyzwań związanych z życiem nowoczesnego człowieka. W czwartym poprzednio tomie serii, wybrane problemy zdrowia i pracy w kontekście zagrożeń i wyzwań, jakie stwarza świat, wykazano, że nie jest to praca systematyzująca erudycję na temat zagrożeń i wyzwań. Jest to praca pokazująca jak rozległa istnieje perspektywa dyskusji w obszarze zakutym z jakością życia człowieka będącego w równych fazach rozwoju, a zarazem uwikłanego w trudny aż do ogarnięcia stosunki biologiczny, historyczny, kulturowy, ekonomiczny i społeczno-psychologiczny. Elbląska Uczelnia, wydając następny tom pokonferencyjny, chce dołożyć „swoją cegiełkę” aż do faktycznie potrzebnej dzisiaj debaty przedstawicieli rozmaitych dyscyplin nauki, która ma wskazywać na to, co wzmacnia, a co zagraża czołowi człowieka na początku podobnie jak nowego stulecia, jak i millenia. Przesłaniem wydawanych tomów pokonferencyjnych jest rzecz, że każda refleksja naukowa ponad niszczeniem barier ograniczających człowiekowi dążenie aż do dobra, mądrości, piękna i czułości prowadzi do humanizacji polskiego mieszkania, a więc do bezpiecznego otrzymania i refleksyjnego, pomysłowego rozwoju. Globalny kryzys ekonomiczny mający niepodważalny wpływ na jakość naszego życia i stwarzający zagrożenia dla realizacji wyższych wartości uzasadnia konieczność integracji wysiłków ludzi nauczek, by przypominać nam wszelkim, iż groźba alienacji człowieka od momentu swej natury jest ciągle aktualna, tak wzorem obecne są treści trzech poprzednich i teraźniejszego tomu Człowieka u progu trzeciego tysiąclecia. Polecamy pozostałe trzy tomy: Istota ludzka u progu trzeciego tysiąclecia tom 1 Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia tom 2 Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia wolumin 3
Człowiek u progu trzeciego millenia zagrożenia i wyzwania t.2
Przełom drugiego i trzeciego tysiąclecia oswobadza refleksje nad nowymi zakresami życia człowieka, jego klasą, wyzwaniami, ale plus zagrożeniami. Jaki będzie człowiek w trzecim tysiącleciu? Oddźwięk na to pytanie stanowi rzucić wyzwanie na rzecz umysłu, fantazji osoby chwytających się profesjonalnie wspomaganiem rozwoju człowieka, kreujących rzeczywistość edukacyjną, społeczną, zdrowotną, gospodarczą i polityczną. Referaty prezentowane w tym obszernym drugim tomie serii stanowią pokłosie ogólnopolskiej konferencji "Człowiek u progu trzeciego millenia: zagrożenia i wyzwania", zorganizowanej przez Elbląską Uczelnię Humanistyczno-Ekonomiczną w maju 2006 roku. Odnajdują się tutaj prace zarówno o temperamencie teoretycznym, jak i empirycznym dotyczące bezpośrednio lub okrężnie problematyki zagrożeń i wyzwań związanych z życiem współczesnego człowieka. Wśród poruszanych przedmiotów odkrywają się m.in. działania militarne na rzecz wsparcia pokoju, nauk cybernetyczne, informatyczne oraz systemowe w rękach człowieka, mroczne oblicza sportu, koncepcje edukacji emocjonalnej, dragi w kulturze dawnej i dziś, mobbing w miejscu roboty, stres, bezrobocie, wizja starości. Elbląska szkoła wyższa wskroś wydanie II tomu (i następnych) chce dorzucić "swą cegiełkę" do dyskusji na temat zagrożeń i wyzwań współczesnego człowieka. Każda refleksja naukowa mająca na celu burzenie barier, czy prowadząca aż do zapobiegania nowym jest zasadna i ona właśnie przyświeca powstaniu tej publikacji.
Istota ludzka u progu trzeciego millenia t.3
Przełom drugiego i trzeciego millenia emancypuje szczególnie refleksję nad różnymi obszarami istnienia człowieka, jego jakością, wyzwaniami prostymi przed poprzednio, lecz oraz nad zagrożeniami, jakie można już ujmować w kontekście przetrwania. Powstaje pytanie: jaki będzie człek w trzecim tysiącleciu? Jest owo wyzwanie dla umysłu, wyobraźni, ludzi zajmujących się profesjonalnie pomaganiem rozwoju człowieka, kreujących rzeczywistość edukacyjną, wspólną, zdrowotną, gospodarczą i stateczną. Aby ta refleksja dotycząca przyszłości jednostki, udoskonalania jej rozwoju była sensowna, wypada się przyjrzeć temu, który jest współczesny homo sapiens i jego otoczenie, które są zagrożenia jego rozwoju, które stoją przed nim wyzwania, w jakim stopniu on sam istnieje odpowiedzialny – mówiąc językiem metafizyki i antropologii – w środku owe, czy jest, bądź również czy jeszcze istnieje i jaki jest. Jaki jest stąd dzisiejszy świat? Czy sprzyja on rozwojowi człowieka, czy też stanowi zagrożenie dla jego trwania? Obecny człowiek dysponuje środkami technicznymi o potężnej miary, ma nasilenie porównywalną z dynamicznościami natur, może zrobić ogół, może zniszczyć siebie i przyrodę, moja bowiem w sobie coś (na kształt pojmuje wielu mędrców i podczas gdy wskazuje codzienność) – zarówno z twarzy anioła, na sposób i agresywnego drapieżnika. Człowiek, niszcząc szeroko rozumianą rozmaitość (świadomie czy nieświadomie), zagraża samemu sobie. Prawda musi do niego dotrzeć, zwłaszcza u progu nowego tysiąclecia. W dzisiejszym świecie istnieje wiele zagrożeń, które przewidująca polityka, oparta na mądrości zakodowanej w naturze ludzkiej, powinna brać pod uwagę: – przeludnienie – problem ludzi niepotrzebnych z punktu widzenia systemów gospodarczych, politycznych; – kontrast między bogatymi a biedakami (problem globalizacji); – radykalne, niekontrolowalne przyspieszenie rewolucji technologicznej; jesteśmy ciągle więźniami paradygmatu teoretycznego, który nas ogranicza; – wyczerpywanie się kapitału duchowego, osobliwy przymus wykluczania ze swojego życia perspektywy religijnej; – kryzys ekologiczny; – narastające niszczenie biosfery (emisja miliardów brzmienie alkoholi do atmosfery, dziura ozonowa, wynik cieplarniany, katastrofy ekologiczne); – możliwość klonowania ludzi; – rewolta informatyczna – Internet – niezwykle podziwiane dziecko współczesnej myśli technicznej stwarza równocześnie niemożliwe aż do przewidzenia konsekwencje w dziedzinie rynków pracy, edukacyj, masowej indoktrynacji, wzorów życia, międzynarodowej przestępczości; – widoczne jest zjawisko rozdźwięku pośród szalonym tempem przemian cywilizacyjnych a przypisanym człowiekowi taktem rozwoju osobniczego – dysharmonia między sztywnym, ukształtowanym w ciągu antropogenezy, zaprogramowanym genetycznie rytmem rozwoju osobniczego a agresywnymi zmianami w otoczeniu technicznym i społeczno-kulturowym; do niedawna przecież konwersyj postępowały bez pośpiechu, otoczenie kulturowe za pomocą stulecia było spostrzegane jako stabilne; – przesadna racjonalizacja, technizacja naszego życia, presja mentalności sukcesu (powstaje pytanie: co owo znaczy osiągnąć sukces w życiu?); – wzrastająca możliwość utraty opiek nad czynnikami kształtującymi świadomość. Jak uczy projekt zachowania środków Hobfola, człowiek, który w tym momencie ma wystarczająco dużo zapasów (w światłu kryteriów rzeczowych), istnieje niezwykle skłonny do agresywnej, ekspansywej obrony swoich zapasów i ich powiększania: kont bankowych, władzy nad innymi. Stosowane środki ochrony mają tu już drugorzędne znaczenie, a godność drugiego człowieka i wartość jego życia schodzą na dalszy plan. Reguły wpływu społecznego powszechnie obowiązują, mimo to świadomość ich życia mają nieliczni. Psychologiczna manipulacja polega właśnie na owym, aby człowiek miał przekonanie, iż istnieje decydentem co aż do niejaki wyborów, chociaż tak naprawdę to nuże inni przesiali za niego. Dzisiaj takie manipulacje są wręcz uniwersalnie wykorzystywane przez potentatów w różnych rewirach wpływów.